• Tekst Guus Bauer / FREE Fotografie

Eén jaar Buter Wormerveer

WORMERVEER Patissier Marco is met zijn team al lang weer bezig met het handmatig maken van de verschillende soorten paaseitjes. Uw verslaggever was op 3 februari op bezoek bij Buter Patisserie en chocolaterie, precies één jaar na de opening van de tweede vestiging in Wormerveer.

Het speciale suikerwerk voor Valentijnsdag lag op dat moment volop in de vitrine. Hartjes in allerlei soorten en maten. Het sterke merk Buter bestaat weliswaar al vijfenzeventig jaar, maar Marco Moen is bijzonder trots op het feit dat de winkel in Wormerveer aan de Zaanweg zo goed draait.

'Eén jaar Wormerveer, dat is echt iets om te vieren. Frans Wittenberg, van wie ik Buter in Zaandam jaren terug overnam, vond het stoer dat wij het durfden, een tweede vestiging openen. Alleen had ik het zeker niet gekund. We hebben het hele jaar met z'n allen echt hard gewerkt, op de tenen gelopen om mooie producten neer te zetten. Als banketbakker kun je je nog eens terugtrekken in de productieruimte. Mijn vrouw Vanessa is zes dagen per week aanwezig. Zij is echt het gezicht van de winkel, stuurt het team van een kleine dertig personeelsleden aan, regelt de inkoop. Zonder haar hadden wij het niet gered.'

Marco wijst naar de harten. 'Zij legt haar ziel en zaligheid in ons bedrijf.' De eerste paar weken na de opening was het echt een gekkenhuis in de winkel in Wormerveer. De koffiehoek zat gelijk vol. De taarten, gebakjes en bonbons vlogen de zaak uit. Maar wat zou er gebeuren wanneer de nieuwigheid ervan af was? Het blijft een seizoensgebonden bedrijfstak.

De drukte hield aan, zelfs tijdens de extreem hete zomer was de verkoop van al het lekkers bijzonder goed. Het publiek heeft de winkel echt in het hart gesloten. Het zal eraan bijdragen dat Buter Wormerveer een zaak is met een open karakter. Lekker grote ramen, geen auto's voor de deur.

Het team is uitgebreid met een ambitieuze, innovatieve jonge bakker. Marco: 'Klanten zijn vaak heel producttrouw, willen graag precies hetzelfde taartje, de smaken die ze gewend zijn. Maar ik breng ook graag wat nieuws, zoals nu de slagroomschnitt. Je moet alleen vertellen waaróm je iets verandert. Ze het verschil ook laten proeven.'

Er is rust in de tent gekomen. Het verkoop- en productieteam is in balans. Nu is het tijd om te focussen op de producten, op kleine verbeterpunten. Marco: 'We hebben ook geleerd van dit jaar. Er is een sterke basis gecreëerd. Je weet nu ook wat in Wormerveer beter loopt, op welke dagen het hier drukker is. Vooral op de woensdag wanneer er markt is bijvoorbeeld.'

De tweede vestiging is goed neergezet. Het is een gezonde onderneming. Marco en Vanessa herinvesteren veel, vinden het waarborgen van de werkgelegenheid net zo belangrijk als kwaliteit van de producten en het bedrijfsresultaat.

In december – traditioneel de belangrijkste maand voor deze bedrijfstak – waren de kilo's bonbons, de taarten en gebakjes en de oliebollen en appelflappen niet aan te slepen. 'Het totaalplaatje klopt.'