• Ondernemer Martin Bergsma

    Tekst Guus Bauer / FREE Fotografie

In de Zaanbocht

Advertorial

De Zaanbocht is het bruisende winkelhart van Wormerveer met een keur aan speciaalzaken, gelegen aan het mooiste stukje oever van de Zaan.

In mei 2015 alweer, breidde ondernemer Martin Bergsma zijn Zaanse koffiezakenimperium uit met een ruime zaak aan de Zaanweg 82. Het concept van de keten was vanaf het begin duidelijk. Kwalitatief hoogstaande koffie met een even zo goede taartpunt of een fijn stuk chocolade.

Ook aan de duurzaamheid werd meteen al gedacht: groene stroom en ledverlichting. De gebruikte Colombiaanse espressomelanges Maestro Organic en Classic Organic Huisblends zijn een ware troef voor de fijnproever. Daarnaast is de biologische Italiaanse caffè Manetti hofleverancier en zijn er regelmatig aanbiedingen die passen bij het seizoen.

In de loop van het afgelopen jaar is De Koffiezaak overgestapt van het gebruik van 'gewone' melk naar die van Jerseykoeien. Een melk met een veel hoger vetpercentage, met een mooie romige structuur. Groot voordeel, behalve natuurlijk de nóg intensere smaak, is dat mensen met een lactose-intolerantie juist deze melk vaak wel kunnen verdragen. Jerseykoeien zijn kleiner van stuk, beslist niet doorgefokt en worden slechts bij een boerderij of zes in Nederland gehouden. Toevalligerwijs bij een veehouderij in Assendelft. Een echt Zaans streekproduct dus!

De Koffiezaak is een van de eerste horecazaken die over is gegaan op deze melk. Begin 2019 is daarnaast in samenwerking met ThisSideUp Coffee begonnen met kleinschalige direct-trade importkoffie uit Myanmar, een zoetfruitige koffie van een voormalige opiumdealer, die dus mede dankzij de Nederlandse koffiedrinker, een beter bestaan kan opbouwen.

Bergsma en zijn team doen er alles aan om de echte koffie- en theeliefhebber een uitgebreid en vooral ook origineel assortiment aan te bieden. Natuurlijk gaat binnenkort ook het terras weer open en zal daar op ontspannen wijze aan het water genoten kunnen worden van alles wat De Koffiezaak biedt. Er komen extra loungebanken, er wordt gezorgd voor meer zitcomfort.

Bergsma: 'Het terras heeft mede De Koffiezaak een eigen gezicht gegeven. Er is een mix ontstaan van buurtbewoners, marktgangers, toeristen en winkelend publiek uit de regio. Veel nieuwe mensen. Er zijn steeds meer redenen gekomen om Wormerveer, om de Zaanbocht te bezoeken. Het aanbod is goed en de aanblik van het totaal ook. Er is geen leegstand meer en de winkels maken een moderne, professionele indruk. Retailers en horeca werken goed samen, getuige de succesvolle waardebon die winkeliers afgelopen najaar verstrekten en die bij de verschillende horecazaken waren in te wisselen. Een actie die ook dit jaar zeker herhaald zal worden.'

Ook De Koffiezaak beloont trouwe klanten met een loyaliteitskaart. Van die stempelkaart gaan er inmiddels duizenden per jaar doorheen. Het gaat crescendo met de vijf vestigingen van De Koffiezaak. Een kwestie van wat goed is versterken. Tegen het einde van het jaar zou er zomaar weer een nieuwe vestiging bij kunnen komen. In Zaanstad uiteraard, de streek waaraan doener Martin Bergsma verknocht is geraakt.