• Angelique Starreveld

Spooroverbouwing

ZAANDAM Naast de bestaande stationshal van station Zaandam komt een nieuwe interwijkverbinding die het centrum via een fiets- en voetgangersbrug met de westkant van Zaandam verbindt.

Deze verbinding wordt over het bestaande spoor gebouwd. Op deze overbouwing komt een nieuwe entree naar het station. Ook worden er commerciële ruimten – winkels en horeca – en een fietsenstalling gerealiseerd.

De bestaande stationshal wordt gerenoveerd en voorzien van in- en uitcheckpoorten. In de hal komt een nieuwe OV-servicewinkel, waar reizigers informatie van alle openbaar vervoersmodaliteiten krijgen. Verhuurbare commerciële ruimten en toiletten maken de stationshal af.

Om de werkzaamheden uit te voeren, maken opdrachtgevers NS Station, Pro Rail en de gemeente Zaanstad gebruik van meerdere buitendienststellingen.

De senior projectleider van Hegeman Bouw en Infra vertelt: "Ons projectteam in Zaandam staat opnieuw voor een prachtige uitdaging: in één buitendienststelling van 176 uur wordt de nieuwe spooroverbrugging gerealiseerd. De sporen rondom het station Zaandam worden gefaseerd buiten dienst genomen om de spooroverbrugging te kunnen realiseren. Het station blijft echter "gewoon" open voor reizigers."

"In fase 1 van de buitendienststelling wordt het dekdeel over de achterste sporen naar het tweede perron gebracht. Tevens worden de eerste gevels van de huisjes bovenop de overbrugging aangebracht. In fase 2 wordt in 46 uur vanaf de andere kant van het station het dekdeel aangebracht. Tijdens de laatste fase (3) wordt in 70 uur het dekdeel van de beide kanten over het spoor aan elkaar gemaakt."

En de veiligheid rondom het station? "Dat is minstens zo belangrijk: dat het met de veiligheidsvoorbereidingen goed zit bleek uit de recente inspectie van Aboma bv: een 100% score! Kortom: ons bouwteam van Hegeman en bouwpartners Buiting Machinebouw en Staalconstructies B.V., nunc architectes, RECO, Mebin, Swietelsky Construction Company LTD en Inrail B.V werken succesvol aan spoorveiligheid in opdracht van ProRail, NS en Gemeente Zaanstad."