• Jelle Linnekamp, Bert v. Galen (RTVZ), Kees Klinkenberg, Marieke v.d. Leij (BDUmedia).

    Hans de Wolff

Samenwerking Zaankanter en RTV Zaanstreek beklonken

ZAANDAM - "Een heuglijke dag," zo omschrijven de vier ondertekenaars de samenwerking tussen Nieuwsblad de Zaankanter.nl/Krommenieër.nl en RTV Zaanstreek.

Partijen slaan de handen ineen om elkaar op redactioneel gebied te versterken. "Zo kunnen wij het publiek een nog aantrekkelijker nieuwsaanbod bieden," menen ze.

Afgesproken is dat artikelen en filmpjes onder bepaalde voorwaarden 'om niet' doorgeplaatst mogen worden met in achtneming van de copyrights en de hoffelijkheidsregel dat het bronmedium keurig netjes wordt vermeld.

Ook verleent redacteur Kees Klinkenberg zijn stem aan een sportuitzending en kondigt hij wekelijks de hoogtepunten van beide Zaankanters.nl (Zaandam en Zaanstreek) en Krommenieër.nl aan. Andersom is BDUmedia viermaal daags als 'jingle' te horen voor het programma 'Zaanstreek Vandaag'.

De papieren edities belichten programma-onderdelen van de zender of plaatsen soms een oproep tot vrijwilligers.

Voorzitter van RTV Zaanstreek, Jelle Linnekamp: "Het is een mooie symbiose. Zo versterken we elkaars medium op een vriendschappelijke en effectieve manier."

UNIEK "Dit is het eerste mediapartnerschap van BDUmedia in Noord-Holland zonder commerciële component," vertelt contentmanager Marieke van der Leij, "Een unicum, dus."

Beide partijen streven naar een hoge dekkingsgraad van 'hyperlokaal' nieuws. Dat is nieuws dat op zeer lokale basis plaatsvindt. Dit in tegenstelling tot landelijke dagbladen die actualiteiten in groter verband verslaan terwijl er door bezuinigingen bij de regionale dagbladen tegenwoordig vaak minder ruimte is voor nieuws uit kleinere gemeenten of dorpen.

HENS AAN DEK "Voor hyperlokaal nieuws zijn er veel hens aan dek nodig," vertelt hoofdredacteur Bert van Galen (RTVZ). "Ofschoon wij over een enthousiast en deskundig vrijwilligersteam beschikken, is versterking qua content welkom."

Daar sluit BDUmedia mooi op aan. In 2017 nam zij 47 huis-aan-huisbladen van Telegraaf Media Groep over en investeerde juist sterk in het aantrekken en opleiden van lokale verslaggevers. "Wij hebben overal freelancers die onze oren en ogen zijn in de lokale samenleving. Zo kunnen wij het nieuws uit allerlei hoeken van de maatschappij tonen. Veel lezers bekoort deze fijnmazige verslaggeving," aldus Marieke van der Leij.