• Ronald Peeters

Zakenlui

Ieder jaar rond deze tijd is het weer hetzelfde liedje. Getverdrie, ik moet mijn belastingaangifte doen. Al die vragen gaan invullen over inkomsten en uitgaven. Maar ik heb er helemaal geen zin in, ik zit er als vanouds weer tegenaan te hikken en zie alles om mij heen als uitstel.

Eerst even de was in de machine, koffie zetten, die vriendin bellen. Maar hoe ik ook mijn best doe, die 'Mijn Belastingdienst' website zal ik toch een keer moeten openen. Of ik het nou wil of niet.

Eerst maar eens mijn bank- en salarisgegevens erbij. En dan mijn uitgaven, bonnetjes, extra inkomsten, aftrekposten, DigiD en Burgerservicenummer, pffffff, ik word al depressief voordat ik echt begin.

Ik kan natuurlijk ook uitstel vragen. Doe ik eerlijk gezegd meestal, ben ik er weer voor een tijdje vanaf. Maar ja, dat is struisvogelen want op een dag is het 1 september en dan moet ik de zooi toch echt hebben ingestuurd.

Ik heb het niet zo op financiële zaken, weet u. Ik ben niet zakelijk. Vrienden hoor ik soms trots vertellen dat ze weer op een andere provider zijn overgestapt of veranderd zijn van energieleverancier. Levert ze geld op. Ik doe dat nooit. Dan moet ik dat allemaal gaan uitzoeken en bij de gedachte alleen al schiet ik in de stress. Niks voor mij.

Eigenlijk ben ik lui, wat zaken betreft. Zakenlui. Zo werd ik laatst door een vriend uitgenodigd op LinkedIn. Daar had ik wel van gehoord, maar hij moest me toch eerst uitleggen wat het voor site is. Ja echt erg, u heeft gelijk. ,,Je kunt je televisieabonnement goedkoper maken," zei andere vriend. ,,Jaja, ik weet het, knikte ik. ,,ik heb al een alles in één pakket, vind het wel goed zo."

Kijk, besparen door een abonnement op een krant of tijdschrift op te zeggen, dat lukt me wel. Dat is niet zo ingewikkeld. Maar al die andere zaken…. Daarvoor moet ik verdorie huiswerk doen. Ze hebben natuurlijk helemaal gelijk, die vrienden. Ik kan jaarlijks overstappen van zorgverzekering, autoverzekering en ga maar door. Ik kan zelfs telkens een andere bank nemen.

Maar daar heb ik helemaal geen zin in! Dan voel ik me ten eerste een klant van lik mijn eh… sorry, een onbetrouwbare consument en dan moet ik mij daarnaast gaan verdiepen in kosten, rentepercentages, overstapboetes, opzegvergoedingen, winst en verlies tegen elkaar wegstrepen …

Ik lees in die tijd liever een goed boek of ga naar de film!