• Free Fotografie

Tekstschrijver

Onlangs trof ik in het onvolprezen huis-aan-huisblad een brokje pure retoriek aan, de mededeling dat er begin 2018 een nieuwe winkel zal worden geopend, uitgesmeerd over driekwart pagina. Met, beeld is alles dezer dagen, een knoeperd van een foto van de initiatiefnemers, broer en zus. Gefeliciteerd uiteraard! Desgevraagd bleek het om een gekochte uiting te gaan. De kolommen bleken geschreven te zijn door een heuse tekstschrijver. Laten we het web van deze spindoctor eens nader bekijken.

De nieuwe winkelbeleving, onderdeel van Saenkanter Square, krijgt een eigen ingang en een eigen identiteit. (Het is mooi meegenomen dat je naar binnen en naar buiten kan.) Het totale suits-concept zorgt ervoor dat er pakken zijn in allerlei maten en voor allerlei draagmomenten. (Applausje voor dat laatste woord.) De bestaande winkels krijgen een update, de mannenafdeling wordt casual en stoer. (Kun je niets op tegen hebben.) Er komt meer ruimte voor merkbeleving. Winkelen moet een belevenis zijn. Een feestje! De komst van terrassen, de blauwe zone en de 30-kilometerzone, maakt van de Zaanbocht een mooie beleving. (Een beleefd puntje van kritiek: er wordt iets te veel afbeleefd in de pakweg tweehonderd woorden. Fijn overigens dat er een einde komt aan het levensgevaarlijke geraas op de Zaanweg.)

De ouders kwamen in 1969 met een 2CV vanuit Kampen naar Wormerveer om te pionieren. Het lelijke eendje staat symbool, aldus de tekst, voor de modeorganisatie. De twee paardenkrachten zetten de initiatiefnemers letterlijk en figuurlijk in beweging. (De 2CV is niet om te douwen. In die zin is het een aardig symbool voor een onderneming. Maar erg snel is het vehikel natuurlijk niet. Stoer en casual evenmin. Eerder alternatief, hippieachtig. De inrichting is functioneel, een ander woord voor spartaans.) De klanten zijn de ambassadeurs en maken reclame voor het bedrijf. (Mond-tot-mond, nog steeds de beste manier.) Broer en zus houden van uitdagingen, willen niet voorspelbaar worden. Ze werken met een fantastisch team, dat in elke verandering enthousiast meegaat. (Ja, ze zullen wel moeten wanneer ze hun baan willen behouden.)

De nieuwe pioniers proberen zich te onderscheiden en voelen zich tegelijk verbonden met het gebied. Stads winkelen in een dorp. (Fijn dat er nog mensen zijn die geloven in hun grootse dromen.) Hulde voor het ondernemersinitiatief, voor het lef, voor de inzet. Volgende keer een echte schrijver?